Umgås och träna

Publicerad den 29 maj, 2013 i Det goda livet, Träning | 0 kommentarer

En underbar kväll när vi lyckades dra ut 2 av 3 barn på en skön promenad i skogen(elljusspåret). När Bella(min fina 16-åriga dotter) och jag hade massa energi kvar och resten bara ville hem tog vi ett beslut. Varför inte träna lite hemma.

Vi drog ut en matta, hopprep och lite vikter. Körde några crunches, plankan, sumosquats och utfall. Mycket skratt och pushande(från båda håll ;))

Ett sånt mysigt sätt att umgås och samtidigt få träna så vi är avslappnade för natten.

SATS Märsta är för tillfället stängt och vi väntar på att nya centret ska öppna 29/6, då måste man hitta lösningar. Detta visade sig vara en underbar sådan.

Jag fick kvalitetstid med min tonårsdotter som växer upp alldeles för snabbt och vi fick träna ihop samtidigt. För mig är detta minnen jag bär med mig resten av mitt liv och förhoppningsvis även Bella.

Så hur kan du hitta lösningar på träningstiden? Tänk inte, jag har inte tid. Tid har vi faktiskt. Vissa mer än andra, men tid har vi. Har du inte tid att ta dig till ett gym, gör något hemma, om så bara för 10-15 min. Det är ju en bra start, eller hur?! Även ett maraton börjar med ett steg.

Och involverar du barnen i träningen skapar du en fantastiskt bra vana för dem som de med stor sannolikhet bär med sig resten av livet.

Testa! Det är balsam för själen!

Plankan Matta Bella och mamma

Läs mer

Regn? Se det med ett barns ögon.

Publicerad den 29 maj, 2013 i Det goda livet | 2 kommentarer

Promenader är ett fantastiskt sätt att ta hand om både kropp och själ, vare sig man lever med smärta eller inte. För mig som konstant har ont gör promenad att kroppen slappnar av och själen får läka. Det är också ett väldigt bra sätt att hålla formen.

Ibland känns det som om vi ser alla begränsningar istället för lösningar. Ett exempel är regnet. Hur många gånger har du inte tänkt: Det regnar, jag kan inte promenera i dag. Varför? Se det som ett sätt att plocka fram barnet i dig. Njut av dropparna som svalkar dig när du går en rask takt. Lyft ansiktet upp mot himlen och känn dropparna som faller på ditt ansikte. Snacka om skön ansiktstvätt 😉

Ibland stannar jag upp i regnet. Tar ett djupt andetag och känner den friska doften regnet ger. Vinklar ansiktet upp mot himlen, sträcker upp händerna och bara njuter av dropparna. Det ändrar jag min sinnesstämning totalt. Regn är vad du gör det, precis som resten av livet. Vill du se alla möjligheter i ditt liv eller vill du leva i begränsningar?

Du blir blöt...... och vad är problemet? Kläder torkar, du torkar. Om du ändå blir blöt, sikta på den största pölen och HOPPA. Minns du känslan av att hoppa i pölar när du var liten? Man siktade in sig på dem. Nu som vuxen undviker vi dem. Vad hände? När blev vi så tråkiga?

När du sen är blöt och trött, gå in och ta dig en varm kopp te( eller vad du gillar :)) Värm dig under en varm filt och le stort. Lyssna på regnet som smattrar utanför och tänk: I själen är jag fortfarande ett barn. Är det inte underbart!

Får några somrar sedan tog jag på mig en bikini och sprang runt med min dotter i regnet och hoppade i pölar barfota. Det är ett minne som sitter med mig resten av livet. Sen att grannarna tyckte jag var galen....vem bryr sig. Kanske önskade de att de vågade göra samma sak.

Vad ska du göra när regnet vräker ner i sommar? Gnälla eller njuta?

 

Läs mer

Zumbamaraton!

Publicerad den 26 maj, 2013 i Klasser och event, Träning | 0 kommentarer

I morgon, måndagen den 27/5 kl.17.00-19.30 kommer jag tillsammans med härliga Cattis köra Zumba vs. Pop på parkeringen utanför SATS Märstas numera gamla lokaler. Kom och var med på vår sommarfest. Vi lovar både gamla och nya låter och framför allt lovar vi att vi kommer ha riktigt kul! Låt oss visa hur man dansar med hjärtat.

Det krävs ingen bokning och alla är välkomna, vare sig man är SATS-medlem eller inte. Det gör inget om du inte kan komma i tid eller stanna hela tiden. Kom när du har tid och stanna så länge du vill.

Vårt enda krav är, kom med glädje och energi......förresten, har du ingen glädje och energi så lovar vi fixa det 🙂

Välkomna!

Om själen dansar följer kroppen med!

Cattis och jag

 

Cattis, nu visar vi dem vad riktig dansglädje är!

 

 

Läs mer

Låt hjärtat va`med

Publicerad den 21 maj, 2013 i Det goda livet, Träning | 4 kommentarer

Ibland stannar jag upp och tänker "tänk om". Tänk om mitt hjärta valt att stanna helt istället för att slå oregelbundet. Tänk om kroppen slutat fungera istället för att sakta ner. Tänk om jag hade missat livet.

För att förklara tydligare för er som inte känner mig.

För några år sedan när jag bodde i en annan del av Sverige jobbade jag hårt. Många som ser mig nu tycker jag jobbar hårt. Detta är inget i jämför med då.

Då levde jag som ensamstående med min dotter. Jobbade heltid som säljare och var även gruppträningsinstruktör på kvällarna och babysiminstruktör.

Kroppen var trött och jag drabbades ofta av förkylningar och andra infektioner. Ansvarskänslan gjorde att jag inte sjukskrev mig utan körde på med klasser och säljjobbet. Ekonomin gick före hälsan. Vissa veckor när jag körde mina klasser hade jag inte ens någon röst. Detta pågick i några månader och till slut sa en deltagare på min Bodypump-klass att jag borde kolla mitt hjärta. Varje gång hon såg mig märkte hon att mina fotleder var kraftigt svullna.

Lite vett(notera lite ;)) hade jag och tog mig till läkaren. Han tittade på mig uppifrån och ner och sa "Du behöver inte oroa dig för hjärtat. Du är inte överviktig".

Trygg med utlåtande från en expert fortsatte jag mitt liv, tills en månad efter då min kropp sa stopp.

Under första låten på min Bodypump-klass började hjärtat slå som om jag kört en timme. Jag kallsvettade och började känna mig yr. Enligt deltagarna började mitt ansikte bli kritvitt och jag började bli ofokuserad. Jag lovade att det inte var några problem och fortsatte. 2 klasser senare (body pump och body balance) sätter jag mig anfådd och låter kroppen vila lite. Fortfarande hög puls. Till slut(på vägen hem) ringer jag sjukvårdsupplysningen och frågar hur jag ska få bort mina hjärtklappningar och yrsel.  Jag vet, HELT BLÅST!!!! 🙂

Jag blev snabbt kopplad till 112 som skickade ambulans. Trots att jag hade förhandlat mig till(jag vet, jag är mupp) att inte behöva åka in, utan de skulle möta mig, ta ekg och sen låta mig åka hem, blev det inte så. Blåljusen på och in till intensiven.

Domen: Hjärtmuskelinflammation som lett till förmakflimmer. Enligt läkaren hade jag tur att inte hjärtat stannade. Då tyckte jag inte hade sån tur, nu absolut.

Efter Waran och alla andra mediciner fick jag efter några år göra en hjärtoperation och nu mår jag TOPPEN!!!

Så vad kan du lära dig av min historia? För så är det ju faktiskt. Det är bättre att lära sig av andras misstag än att göra dem själv.

Det viktigaste, TRÄNA INTE NÄR DU ÄR SJUK!!!!! Detta gäller alla! Tyvärr finns det fortfarande människor som har träning som jobb som tror att det inte gäller elitidrottare. Detta gäller ALLA. Du har ett liv, lek inte roulette med det. Stanna upp och tänk vad du OCH dina kära kan missa.

Jag hade missat min dotters uppväxt, träffa kärleken, jobba med världens bästa jobb, njuta av livet och mycket mycket mer.

Mitt ärr som jag bär på bröstet är min medalj. Jag överlevde trots mitt slarv med min hälsa, så nu ser jag det som mitt ansvar att lära andra. Nej, det är min skyldighet.

Ta hand om er nu och hoppas ni fått ut något av detta LÅÅÅÅÅÅNGA INLÄGG!!!

Mitt lilla fina ärr <3

 

Läs mer