Jag når inte mina mål!

Publicerad den 2 juli, 2013 i Träning | 0 kommentarer

Jag får många gånger höra: Jag tränar och tränar men det händer inget.

Då undrar jag:  Vad vill du nå för mål? Tränar du rätt för att nå de målen?

Stanna upp och fundera på vad ditt mål är, ditt tydliga mål. Alltså, må bra är svårt att lägga upp ett träningsprogram till. Om man däremot tänker: Vad är må bra för mig? Är det att inte ha ont i ryggen? Är det att sova bättre på nätterna? Är det att orka ett tungt jobb? Etc etc.

Eller, jag vill få muskler. Vad för slags muskler? Vill du ha muskler som är stora eller muskler som får dig att bli uthållig för du ska springa ett maraton? Vill du ha muskler som en bodybuildare eller muskler som är "smalare"?

Ju tydligare mål du har desto lättare är det att skapa ett träningsprogram som passar just dig och det du vill nå.

Hur lägger du upp din träning? Tränar du för ofta? Tränar du för lite? Tränar du rätt?

Mycket att tänka på, eller hur?! 🙂

Se det så här: Om du springer ett maraton vill du veta var målet är. Annars kan du inte veta vilket håll du ska springa och du kommer inte heller veta när du nått ditt mål. Många gånger finns det även ett delmål så man blir triggad att fortsätta. Och viktigt, även ett maraton är ett steg i taget.... 🙂

Så ett råd från mig till dig: Ta reda på ditt mål. Lägg upp ett träningsprogram som passar det. Om du vet att du kan få svårt med motivationen efter ett tag, lägg upp delmål.

Några exempel på tydliga mål är:

Springa en viss sträcka på en viss tid.

Få på sig sina gamla jeans

Lyfta en viss vikt

Sen finns det många människor som tränar för att de mår bra av det och inte är intresserade av att nå ett specifikt mål. Alla är vi olika 🙂

 

Läs mer