Vila=smärta

Publicerad den 2 augusti, 2013 i Det goda livet, Träning | 2 kommentarer

Det är nu fredag och jag körde mitt sista träningspass i lördags. Min kropp värker och det känns som om jag åldrats 10 år. Plocka upp något från golvet kräver stöd från allt jag kan greppa runt omkring. Lyfta väskor får ryggen att krampa. Restaurangbesöken kräver att jag ska sträcka på mig och massera axlarna med jämna mellanrum. Titta på barnen som åker på åkattraktionerna får nacken att hugga när jag vrider huvudet.

Orden "Therese passa på att vila från träning på din semester" fungerar inte. I morgon blir det dags att köra hårdträning igen. Skillnaden är att nu blir det mycket egenträning och fokus på att mjuka upp kroppen och träna upp styrkan i de musklerna som hjälper kroppen och själen med smärtan.

Att vila från träning i allmänhet, om man inte har en skada som kräver det, tycker jag inte är det bästa alternativet. Om du tröttnat på din träning under en period, byt träningsform istället eller ta promenader och kör lite lät träning. Du kanske inte har den värken många andra har, men du kommer skydda din kropp från mycket skada som livet kan ge dig.

Ta hand om din kropp annars kommer den tvinga dig att göra det.

 

 

Läs mer