Sockerarter och innehållsförteckning

Publicerad den 4 september, 2013 i Det goda livet | 2 kommentarer

För att skapa lite medvetenhet om vad jag egentligen stoppar i mig på dagarna läser jag gärna innehållsförteckningen i produkter. Exempelvis är det bra att veta att det som står först i texten är det som det är mest av. Chockad när jag första gången läste på torkade tranbär. Mer socker än bär i, beroende på vilket märke du väljer. Det innebär att om du byter märke kan du minska ditt sockerintag. Intressant, eller hur?!

En annan intressant sak är sockerarter. Jag har som regel att till vardags inte äta något i mina mjöl- och mjölkprodukter som ligger över 5g sockerarter per 100g produkt. Det är här det luriga kommer. Inom livsmedel är det tyvärr många produkter som är vilseledande. Det står "sockerfritt". Detta innebär bara att det inte är just socker i. Det kan vara massa andra sötningsmedel som exempelvis äpplejuice. Muslimärken kan variera mellan 27g sockerarter per 100g till 1g. Galet! Även torkad frukt kan ha en hög sockerhalt, upp till över 80%! De skriver även ibland vad sockerarten är per portion. Detta kan ju verka väldigt lite, men när man räknar ut 100g.....OJ!

Detta kan ge en indikation i vardagen hur man kan minska sockerintaget och även skapa en kunskap om vad man stoppar i sig.

Bröd är en annan dold sockerfälla. Dessa kan innehålla mellan 17g-0,5g per 100g. Jag gillar GI-hälsa som även ger mig fibrer.

Så mitt råd i dag för dig som är lite nyfiken: Läs sockerarter och innehållsförteckning. Var vetgirig. Tro inte blint på vad paketen säger.

Lycka till och berätta hur det gick!

Läs mer