Plankan- Jag älskar dig!!

Publicerad den 6 september, 2013 i Träning | 0 kommentarer

I ett tidigare inlägg skrev jag om min störda kärlek till Plankan. Varför är jag så förälskad? För man kan bygga på med alla möjliga roliga varianter.  Och även för att det hjälper mot min ländryggsvärk. Många gånger kan värk i ländrygg minskas genom en stark bålstyrka. Ett exempel är när jag kör med mina PT-klienter och de klagar på värk i ländryggen i ex.knäböj. Min första fråga är alltid " har du kopplat in din bål?".  Om din bål inte är inkopplad kommer ryggen få ta all vikt. Så hur kan jag koppla in den när jag tränar? Sätt handen på magen och harkla lätt. Då kommer du känna hur magen anspänns. Funkar fortfarande inte? Spänn magen som att du går på toaletten. Tvåan alltså, inte ettan. Ha ha ha!! Jag skojar inte, men herregud vad kul om någon nu tar i för mycket. Får be om ursäkt för min extra dåliga humor i dag. Min ursäkt: Det är fredag 😉

Så nu tänker ni kanske. Vad i #"&% Therese har detta med Plankan att göra??? Plankan kommer stärka dina inre magmuskler och hjälpa dig få stark bålstabilitet. Det kan, som jag skrev innan, minska smärta i ländryggen. Dock är det bra att gå till en läkare och kolla så det inte är något allvarligt.

Du kommer även behöva styrkan i din träning. I vanlig och extra mycket i tung styrketräning kan svaga inre magmuskler orsaka allvarliga skador då din rygg får ta all kraft. Men det är inte bara där du behöver det, utan i all träning(och självklart i livet)

Även Zumba talar jag om att koppla in bålen 🙂

Blev det rörigt nu? Säg till så förklarar jag djupare.

Så tillbaka till Plankan

Meningen är inte att man ska stå i Plankan i flera minuter åt gången. När du klarar den, med god teknik, kan det vara läge att utveckla.

Några förslag på hur du kan göra:

"Vanlig" planka med armbågarna i golvet. Lyft ett ben i taget en kort stund. Håll höften stilla.

Planka med händerna i golvet. Sträva med höger knä mot höger armbåge. Höften stilla. Varva ben. För lite extra utmaning: Stanna kvar en stund.

Planka med händerna i golvet. Lyft höger arm och vänster ben samtidigt. Sänk och skifta. Riktigt kul!!

Händerna i golvet och fötterna på en Pilatesboll.

Min absoluta favorit finns i en av de äldre inläggen. Gå in och kolla 🙂

Nu tar jag fredag!

Hejdå 🙂

 

 

 

Läs mer